E-learning

Bezpieczna Szkoła

BIP

SONDA

Co najchętniej robisz w czasie wolnym?

Złota Praga i wyprawa po złoto PDF Drukuj Email

W dniach 9-11 czerwca 2014r.uczniowie klas III a,b,c,d Gimnazjum w Chorzelowie wędrowali szlakami Kotliny Kłodzkiej oraz zapoznali się z dziedzictwem kulturowym
i historycznym Pragi.
Naszą przygodę rozpoczęliśmy w Czechach. Skalne Miasto Adrszpach to wyjątkowe miejsce ukształtowane przez bloki piaskowca, tworzące unikalny labirynt. Poszczególne formacje skalne mają fantazyjne nazwy: Rynek słoni, Głowa Cukru, Dzban w dolinie rzeki Metuji, Ząb czy Wieża Elżbiety. Z zaciekawieniem wędrowaliśmy wśród skał, próbując rozpoznać ich kształty, aż dotarliśmy do przystani. Tam przesiedliśmy się na łódź, a podczas rejsu, czeski flisak opowiadał zabawne historie związane z otaczającym nas krajobrazem.
Następnie wyruszyliśmy do Czermnej, gdzie znajduje się Kaplica Czaszek, unikatowe dzieło kultu religijnego. To jedna z największych osobliwości regionu i jedyny tego rodzaju zabytek w Polsce. Miejsce to przyciąga tłumy zwiedzających, ponieważ ściany kaplicy
i sklepienie wyłożono szczątkami ludzkimi, prawdziwymi czaszkami i kośćmi. Znajduje się tam 3 tysiące czaszek, a dalsze 21 tysięcy jest w krypcie pod kaplicą.
Noc spędziliśmy w Ośrodku Wypoczynkowym „U Anny” w Łężycach. Niewątpliwym atutem tego pensjonatu jest lokalizacja wśród dzikiej przyrody, z dala od uczęszczanych ulic
i zgiełku miast.
Kolejny dzień przeznaczyliśmy na Pragę, która ze względu na bogactwo atrakcji, należy do najchętniej odwiedzanych stolic Europy. Zwiedzanie wraz z przewodnikiem  rozpoczęliśmy od Muzeum Miniatur. Tam podziwialiśmy misterną biżuterię wykonaną na ziarnku maku, skrzydle komara lub ludzkim włosie, dlatego niezbędne były mikroskopy, aby obejrzeć tę unikalną kolekcję.
Później  zwiedzaliśmy siedziby władców czeskich, Praski Hrad i pałac prezydencki, jednak największe wrażenie zrobiło na nas wnętrze Katedry Św. Wita, ze względu na monumentalny charakter (34m) i witraże, ale wkrótce dowiedzieliśmy się o licznych związkach historycznych Czech i Polski. W katedrze miał miejsce ślub Wacława II z Ryksą Elżbietą i jej koronacja na królową Czech i Polski. Spoczywa w niej Anna Jagiellonka oraz niedoszły król Polski - Maksymilian II. Znajduje się tu również relikwiarz z głową św. Wojciecha, pierwszego polskiego męczennika. Z Hradczan zeszliśmy w równie urokliwe miejsca na terenie Nowej Strany oraz podziwialiśmy panoramę Pragi. Wreszcie  odpoczęliśmy od upału we wspaniałych ogrodach Senatu, gdzie niesamowite wrażenie wywarł na nas, rzadko spotykany, paw albinos. Przeszliśmy przez ponad 500-metrowy most Karola, ozdobiony barokowymi rzeźbami świętych. Dalsza trasa naszej wycieczki prowadziła przez labirynt malowniczych uliczek Starego Miasta, gdzie na rynku podziwialiśmy słynny zegar Orloj oraz poznaliśmy dzieje Jana Husa. Zwiedzanie zakończyliśmy na jednym
z największych placów Pragi, placu Św. Wacława. Pełni wrażeń wróciliśmy na nocleg, przejeżdżając przez przygraniczny kurort Kudową Zdrój.
Trzeci dzień, to wyprawa do Złotego Stoku. W dawnej kopalni złota i arsenu uruchomiono Muzeum Górnictwa i Hutnictwa Złota. Czekało tam na nas wiele atrakcji, m. in. płukanie złota, przejazd podziemną kolejką oraz zabawne opowieści przewodników, związane z historią poszukiwaczy złota, eliksiru młodości i odkrycia arszeniku. Wzięliśmy także udział w lekcji fizyki w parku techniki średniowiecznej, gdzie własnoręcznie uruchamialiśmy urządzenia, które zapoczątkowały rozwój techniki, wykorzystując prawa fizyki.
W powrotnej drodze wstąpiliśmy do Wambierzyc, zwanych Dolnośląskim Jeruzalem, gdzie zwiedziliśmy bazylikę, będącą repliką bazyliki Narodzenia Chrystusa w Jerozolimie. Na trasie mogliśmy także zobaczyć mury forteczne twierdzy w Kłodzku.

Te trzy dni na zawsze zapadną w pamięci każdego z nas. Niestety, była to ostatnia wspólna wycieczka, gdyż już niebawem nasze drogi się rozejdą. Zapewne już nie spotkamy się w tym samym gronie. Przeżyliśmy niesamowitą przygodę, najciekawsze momenty udokumentowaliśmy na fotografiach, jednak najpiękniejsze wspomnienia pozostaną
w naszych sercach. Podczas wyprawy opiekę nad nami sprawowali: p. Lidia Kutrybała, p. Agnieszka Czepiżak i p. Mariusz Woźniak.

Wycieczka była możliwa dzięki wsparciu finansowemu  państwa Anny i Czesława Kolisz - właścicieli spółki z o.o. Ankol w Chorzelowie, którym serdecznie dziękujemy.

Ucz. IIId

Byjoomla Synegy Font changer Byjoomla Synegy Font changer Byjoomla Synegy Font changer