„Demokratyczna Szkoła” Drukuj

Samorząd szkoły podstawowej zaangażował się w ogólnopolską akcję organizowaną przez Centrum Edukacji Obywatelskiej „Demokratyczna Szkoła”.
Dzięki programowi uczniowie i uczennice naszej szkoły dowiadują się, jak realizować swoje pomysły i pasje poprzez działalność w samorządzie oraz jak sprawnie i efektywnie działać w szkole, a także poza nią.
Pierwszym zadaniem było powołanie grupy projektowej uczniów, którzy chcieliby się zaangażować w realizację sześciu obszarów demokratycznej szkoły. Są to uczniowie klasy VI: przewodnicząca Samorządu Szkolnego: Julita Mieszkowicz , Julia Sosińska- członek zarządu Samorządu, Katarzyna Stępień: przewodnicząca sekcji dekoracyjnej, Karol Ciemięga i Gabriela Ratusińska: zarząd sekcji kreatywnej, Jakub Wrażeń: przewodniczący sekcji organizacyjnej oraz Kacper Kasprzak: przewodniczący sekcji porządkowej.
Pierwszym krokiem, jaki wykonaliśmy w ramach projektu było  sprawdzenie, które z kryteriów „Szkoły Demokracji” są już spełnione w naszej szkole, a które nie. Na tej podstawie określiliśmy, na czym należy się skupić w dalszych działaniach, a także co konkretnie należy zrobić.
Szerszą diagnozę przeprowadziliśmy wśród uczniów klas IV – VI różnymi metodami w pięciu obszarach: komunikacja i media, działalność uczniów, uczenie i nauczanie, podejmowanie decyzji oraz otwarta szkoła.
Jedną z metod przeprowadzenia badania była metoda animacyjna według naszego pomysłu pod tytułem: „Stań na wysokości zadania, wyraź swoją opinię. Twój pomysł – nasza super szkoła”. Hasło przewodnie naszej akcji to: „stań na drabinie, wyraź swoją opinię”.
W głównym holu, tam gdzie przebywa największa ilość uczniów w czasie przerw postawiliśmy tablicę informacyjną z hasłami akcji i ustawiliśmy drabiny jako symbol badania: „stań na drabinie wyraź swoją opinię”. Na tablicy wywiesiliśmy pytania badawcze, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedzi od uczniów. Chętni do wypowiadania się, na małych kolorowych karteczkach zapisywali swoje opinie, wchodzili na drabinę(oczywiście przy odpowiedniej asekuracji i kto chciał) i przywieszali karteczki. Akcja trwała przez tydzień i cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.
Inną zastosowaną metodą badawczą był sondaż, w którym przedstawiciele grupy projektowej zadawali uczniom pytania dotyczące bezpieczeństwa i panującej atmosfery w szkole, oraz czy mają swobodę wyrażania swoich opinii i poglądów.
Następnie dokonaliśmy analizy odpowiedzi. Wyciągnęliśmy wnioski i zaplanowaliśmy dalsze działania. Trzymajcie kciuki aby wszystkie nasze plany udało się zrealizować.

galeria zdjęć