Erasmus+ w Chorzelowie |
1 stycznia 2014 r. wszedł w życie nowy program edukacyjny Erasmus+ , który zastąpił dotychczasowy „Uczenie się przez całe życie”. W obecnej formie ma on przyczyniać się do rozwijania umiejętności jego uczestników oraz zwiększania ich szans na zatrudnienie, a także modernizacji systemów edukacji, szkoleń i wspierania młodzieży. Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie oraz umożliwia wyjazdy zagraniczne w celach edukacyjnych uczniów, kadry oraz budowanie partnerstwa ze szkołami, przedsiębiorstwami i organizacjami non-profit na rzecz wzmacniania innowacyjności i budowania wiedzy.
Nauczyciele Zespołu Szkół w Chorzelowie, starając się sprostać wyzwaniom nowoczesnej edukacji, napisali projekt z uwzględnieniem zasad nowego programu Erasmus + /akcja KA1/, który uzyskał akceptację komisji europejskiej i będzie realizowany w latach 2014-2015. Tematem projektu jest: „Rozwijanie kompetencji międzykulturowej oraz poznanie przykładów najlepszych praktyk w walce z rasizmem, uprzedzeniami i dyskryminacją w szkołach” /tyt. oryg. Developing Intercultural Competences and learning about best practise examples to fight against racism, prejudice and discrimination in schools/. Na 521 złożonych projektów zakwalifikowano 118. Drugi project został napisany w ramach akcji KA2 pt. “Tajemnice przedsiębiorczości” /Secrets of entrepreneurship/, nie otrzymał akceptacji z powodu braku środków finansowych. Na 211 projektów krajowych tylko 32 otrzymały grant finansowy. Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy na temat różnorodności kulturowej i jej wpływu na życie szkoły, ustalenie przyczyn konfliktów społecznych na jej terenie. Istotne jest poznanie strategii przeciwdziałania konfliktom w szkole wynikających z różnic kulturowych oraz eliminowanie uprzedzeń. Wreszcie upowszechniane tej wiedzy wśród nauczycieli, aby skutecznie działać na rzecz integracji i zapobiegania wykluczeniom społecznym uczniów. W programie podkreśla się szczególnie znaczenie współpracy międzysektorowej (różne sektory edukacji, instytucje na różnym szczeblu i o różnym profilu) i wzmacnianie efektu synergii pomiędzy sektorami edukacji a środowiskiem pracy. Oprac: AC |